patis

Encara que a les escoles fonamentalment es promou l’educació formal, el cert és que l’educació no formal, més coneguda com educació en el lleure, té una important repercussió en la formació dels infants, sobretot en l’àmbit personal. El pati, que nosaltres anomenem la plaça, és un espai plenament educatiu on es donen un tipus de jocs i relacions pròpies i diferents de la resta d’espais. És el lloc on les dinàmiques de grup són plenament vives.

A l’escola creiem que els espais d’esbarjo han de ser un reflex del projecte educatiu fent que siguin espais que promoguin també l’accés a la cultura, s’hi fomentin valors i proporcionin experiències generadores d’aprenentatge. És per aquest motiu que en aquestes estones s’ofereixen diferents propostes que promouen que l’esbarjo sigui un espai obert a diferents interessos dels diferents nens i nenes:

Captura de pantalla 2014-11-10 a les 11.54.24DIES SAK

Periòdicament es celebren dies SAK. Són dies sense pilota gestionats per grups d’alumnes de primer d’ESO, on es proposen activitats creatives i internivells lligades a l’àmbit de l’expressió, el joc, la creació o l’esport entre d’altres. Sovint es proposen dies Sak de Dibuixos, de contes, de Músiques, o de Balls per citar només alguns exemples. Són dies màgics en els que es promouen habilitats diferents, d’alumnes diferents, autogestinades pels propis alumnes.

MATERIALS DE JOC
Els alumnes de cinquè autogestionen la selecció i gestió del material de joc que poden utilitzar la resta d’alumnes d’atres cursos: materials inespecífics, jocs de taula, cordes, jocs de construcció, peces de Kappla i molts altres materials.

Captura de pantalla 2016-03-22 a les 19.56.25Tots els alumnes també tenen a la seva disposició blogs d’Imagination Playground, unes peces dissenyades per l’arquitecte internacional David Rocwell, especialment per promoure l’expressivitat i el joc creatiu i col·laboratiu entre els infants. Cada dia a l’estona d’esbarjo els nens i nenes creen i dissenyen cotxes, trens, bancs, tòtems i milt estructures diferents.

EL PATI DE TOTS
En el marc del treball del valor de la generositat es va proposar una jornada de participació de tots en la millora dels espais dels patis de l’escola. És una jornada bianula on es van viuen moments molt especials en què famílies, nens i nenes i mestres de l’escola compartim un objectiu comú: transformar el pati de l’escola en un lloc ple de sorpreses. És un exemple magnífic de treball cooperatiu on cadascú pot aportar allò que millor sap fer, amb complicitat, esforç i sobretot molta il·lusió.

Photo 25-12-13 10.17.12SAK LLIURE
Els alumnes de l’escola poden anar a qualsevol espai d’esbarjo. Els alumnes no s’agrupen als espais per cursos sinó per interessos de les activitats que s’hi desenvolupen. Un dia a la setmana aquesta els alumnes d’infantil i primària també poden anar als patis exteriors de l’escola reservats normalment pels alumnes de secundària. En aquests dia no hi té presència el joc amb pilota de manera que es mutlipliquen els jocs i les interaccions entre alumnes de diferents cursos.

MEDIADORS D’ESBARJO
Totes i tots els  alumnes de segon d’ESO, després de rebre una formació en la resolució de conflictes, durant el curs exerceixen com a mediadors en les estones d’esabarjo. El seu paper és donar eines i suport a alumnes d’altres cursos alhora d’afrontar situacions quotidianes de petits conflictes propis de la convivència a les estones d’esbarjo. Aquesta eina a més de ser un promoure la resolució de conflictes entre iguals és una excel.lent forma d’aprenentatge per abordar la resolució pròpia i d’altres dels conflictes.

Captura de pantalla 2016-03-22 a les 20.10.07HORT I NATURA
El contacte amb la naturalesa és un intrument educatiu de primer ordre. El fet de que l’espai d’esbarjo envolti els nostres horts de l’escola és una forma de conviure amb la natura i els animals i plantes que hi viuen és un aprenentatge vivencial fantàstic.

MATÍ DE LA GENEROSITAT

Periòdicament es celebra un Matí de la Generositat, una activitat organitzada per la comissió d’esbarjo de l’escola. És un dia molt especial, de convivència, de participació, de cocreació i per descomptat de molta, molta generotita on tots els infants, famílies i docents que ho desitgen participen d’un procés també creatiu i col.laboratiu amb un sol objectiu: millorar i cocrear nous espais per l’esaborjoa de l’escola. En aquest vídeo es poden veure molts dels moments màgics del darrer matí de la Generositat.

Vídeo from Escola Sadako on Vimeo.